Abstract
Dyslexia is one of the most common learning difficulties worldwide, often requiring tailored interventions targeting phonological awareness, reading comprehension, and cognitive support. This study explores the design and evaluation of a metaverse-based virtual reality (VR) application to support dyslexic children in the UAE. Using a usercentered, explanatory sequential mixed-methods approach, the research involved three phases: a stakeholder survey with therapists, educators, and parents (N = 151), development of a multi-featured VR prototype, and evaluation by six dyslexia experts. The survey identified key priorities such as progress tracking, adaptive learning, accessibility, working memory, and attention, along with concerns about VR unfamiliarity, equipment cost, and real-world skill transfer. These findings shaped the app’s design, which featured five interactive environments with bilingual content, gamified activities, and customizable tools. Expert evaluations confirmed the prototype’s educational value, usability, and cultural relevance, while suggesting improvements in onboarding, content diversity, and dyslexia-specific features. This study contributes to inclusive educational technology by showing how immersive, multisensory environments, guided by stakeholder input and frameworks like the Phonological Deficit Theory and Constructivist Learning Theory, can support neurodiverse learners. It addresses a key gap by presenting a culturally grounded, co-designed VR solution that actively involves therapists, educators, and parents in virtual learning, which is an element often overlooked, and by introducing a metaverse-based platform tailored to dyslexic learners in under-researched contexts like the UAE.
Name of Guide/supervisor
Omar Alfandi
Year of awarding
2025
Keywords
dyslexia, children, virtual reality, metaverse, user-centered design, mixedmethods, inclusive learning, UAE
Arabic Title
ميتافيرس للتعلم الشامل: استحدام الواقع الافتراضي لدعم الأطفال الذين يعانون من عسر القراءة
Arabic Abstract
عسر القراءة هو أحد أكثر صعوبات التعلم شيوعاً على مستوى العالم، وغالباً ما يتطلب تدخلات مصممة خصيصاً تستهدف الوعي الصوتي، وفهم المقروء، والدعم المعرفي. تستكشف هذه الدراسة تصميم تطبيق قائم على الواقع الافتراضي في بيئة الميتافيرس لدعم الأطفال الذين يعانون من عسر القراءة في دولة الإمارات العربية المتحدة. وقد استُخدم نهج مختلط تتابعي تفسيري يركز على المستخدم، وتضمن البحث ثلاث مراحل: استبيان شمل 151 من أولياء الأمور والمعالجين التربويين والمعلمين (عدد المشاركين = 151)، وتطوير نموذج أولي لتطبيق واقع افتراضي متعدد الميزات، وتقييمه من قبل ستة خبراء في مجال عسر القراءة. حدد الاستبيان أولويات رئيسية مثل: تتبع التقدم، التعلم التكيفي، سهولة الوصول، الذاكرة العاملة، والانتباه، إلى جانب مخاوف تتعلق بعدم الألفة مع تقنيات الواقع الافتراضي، وتكلفة المعدات، وضعف نقل المهارات إلى العالم الواقعي. ساهمت هذه النتائج في تشكيل تصميم التطبيق، الذي تضمن خمس بيئات تفاعلية بمحتوى ثنائي اللغة، وأنشطة تعليمية قائمة على التلعيب، وأدوات قابلة للتخصيص. أكدت تقييمات الخبراء القيمة التعليمية للنموذج الأولي، وسهولة استخدامه، وملاءمته الثقافية، مع تقديم توصيات لتحسين إجراءات التهيئة، وتنوع المحتوى، والميزات الخاصة بعسر القراءة. تسهم هذه الدراسة في مجال تكنولوجيا التعليم الشامل من خلال إظهار كيف يمكن للبيئات الغامرة متعددة الحواس، الموجهة بمدخلات أصحاب المصلحة والأطر النظرية مثل نظرية العجز الصوتي ونظرية التعلم البنائي، أن تدعم المتعلمين ذوي التنوع العصبي. كما تسد الدراسة فجوة بحثية من خلال تقديم حل واقع افتراضي مشترك التصميم، متجذر ثقافياً، يدمج بنشاط المعالجين والمعلمين وأولياء الأمور في بيئات التعلم الافتراضي، وهو جانب غالباً ما يتم تجاهله، وتقديم منصة قائمة على الميتافيرس مصممة خصيصاً لدعم المتعلمين الذين يعانون من عسر القراءة في سياقات قليلة البحث مثل دولة الإمارات.
Arabic Keywords
عسر القراءة، الأطفال، الواقع الافتراضي، الميتافيرس، التصميم المرتكز على المستخدم، المنهج المختلط، التعلم الشامل، الإمارات العربية المتحدة
Recommended Citation
Salem, Reem Salem Mohammed, "An Inclusive Learning Metaverse: a Virtual Reality Approach to Supporting Dyslexic Children" (2025). Theses. 11.
https://zuscholars.zu.ac.ae/theses/11