Abstract
The proliferation of technology and the internet has led to the collection and sharing of personal information online. Privacy breaches and data breaches have become a growing concern, leading to the emergence of the "privacy paradox" phenomenon, where by individuals express concerns about privacy, but continue to engage in behaviors that compromise their privacy. Despite the importance of this issue, relatively little research has been conducted in the UAE on the topic of the privacy paradox. This study aimed to investigate the presence of the privacy paradox in the UAE and the factors that motivate individuals to use technologies that may violate their privacy, with a specific focus on the use of social media platforms, communication technologies and web browsers. The study is part of a bigger project on the privacy paradox. Initially, data were collected via a survey distributed to undergraduate students at Zayed University, Abu Dhabi campus. Since preliminary results demonstrated the presence of the privacy paradox, it was decided to conduct follow-up research by collecting data via focus groups and one interview (i.e., the focus of this research). Additionally, a data visualization technique and a statistical test were employed to identify most popular technologies used by students and investigate if the usage of these technologies differs among genders. The findings of the study confirmed the presence of the privacy paradox in the UAE. Although a statistical test demonstrated the differences in the usage of technologies among genders, focus groups indicated that both genders use these technologies for the same reasons, including communication; staying connected; convenience and familiarity; ease of use and features; social pressure; entertainment and knowledge; trust in technology companies; and lack of awareness/knowledge. Future research is warranted to investigate this interesting avenue further. The study has implications for both researchers and policy makers, highlighting the need for increased awareness of privacy issues and the development of more effective privacy protection measures.
Name of Guide/supervisor
Alena Connolly
Year of awarding
2023
Keywords
Privacy Paradox, Privacy Violation, Social Media, Web Browsers, Social Pressure, Convenience, Ease of Use, Trust, UAE.
Arabic Title
مواقف الخصوصية وسلوك الخصوصية: فحص لظاهرة مفارقة الخصوصية في سياق دولة الإمارات العربية المتحدة
Arabic Abstract
أدّى انتشار التكنولوجيا والإنترنت إلى جمع ومشاركة المعلومات الشخصية عبر الإنترنت. تُصبح انتهاكات البيانات وانتهاكات الخصوصية مصدر قلق متزايد، مما أدى إلى ظهور ظاهرة "مفارقة الخصوصية"، حيث يعبّر الأفراد عن مخاوفهم بشأن خصوصيتهم لكنهم يواصلون الانخراط في سلوكيات تُهدد خصوصيتهم. على الرغم من أهمية هذه القضية، فقد تم إجراء القليل نسبيًا من الأبحاث حول موضوع مفارقة الخصوصية في دولة الإمارات العربية المتحدة. تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من وجود مفارقة الخصوصية في الإمارات، والعوامل التي تُحفّز الأفراد على استخدام التقنيات رغم تهديدها لخصوصيتهم، مع تركيز خاص على استخدام منصات التواصل الاجتماعي، ومتصفحات الويب، وتقنيات الاتصال. كجزء من دراسة أكبر حول مفارقة الخصوصية، تم في البداية جمع البيانات من خلال دراسة استقصائية وُزعت على عينة من طلاب جامعة أبوظبي. ونظرًا لأن النتائج الأولية أظهرت وجود مفارقة الخصوصية، فقد تقرر إجراء بحث متابعة من خلال مجموعات تركيز (كمحور إضافي لهذا البحث). بالإضافة إلى ذلك، تم استخدام تقنية اختبار تصوير البيانات لتحديد التقنيات الأكثر شيوعًا التي يستخدمها الطلاب والتحقق مما إذا كان يختلف استخدامها بين الجنسين. أكدت نتائج الدراسة وجود مفارقة الخصوصية في دولة الإمارات العربية المتحدة. وعلى الرغم من أن الاختبار الإحصائي أظهر اختلافات في استخدام التقنيات بين الجنسين، فقد أشارت مجموعات التركيز إلى أن كلا الجنسين يستخدمان التقنيات نفسها، لأسباب تشمل: الراحة في البقاء على اتصال، سهولة الاستخدام، المعرفة والترفيه الاجتماعي، الثقة في شركات التكنولوجيا، ونقص الوعي/المعرفة. يشير البحث إلى أهمية متابعة التحقيق بشكل أعمق في هذا المسار البحثي المثير للاهتمام. كما أن لهذه الدراسة آثارًا على كل من الباحثين وصنّاع السياسات، حيث تُبرز الحاجة إلى زيادة الوعي حول قضايا الخصوصية، وتطوير تدابير حماية خصوصية أكثر فاعلية.
Arabic Keywords
مفارقة الخصوصية، انتهاك الخصوصية، وسائل التواصل الاجتماعي، متصفحات الويب، الضغط الاجتماعي، الراحة، سهولة الاستخدام، الثقة، الإمارات العربية المتحدة
Recommended Citation
AL Ahbabi, Maitha Majdi, "An Examination of the Privacy Paradox Phenomenon in the UAE Context" (2023). Theses. 17.
https://zuscholars.zu.ac.ae/theses/17