Abstract

Big data technologies are fundamental to the transformation of the E-Commerce sector in today's information-driven environment. Web server logs, geolocation services, abandoned shopping carts, transaction receipts, social media activity, and other sources of data can be used by online businesses to gather information. A lot of the time, having so much information might be daunting. However, Big data analytics capabilities may provide E-Commerce businesses with insightful information that can be used to better attract and keep customers while also boosting profitability and reducing costs. Big Data Analytics is attracting increased investment from E-Commerce firms. They can not only learn more about customer behavior and market trends, but they can also improve their merchandising, marketing, customer retention, and every other facet of their business by making more informed decisions. However, a number of issues could arise, particularly if the Big Data infrastructure is unable to operate at its best, causing critical intelligence and information to be unavailable or delayed. This study’s main aim is to propose a new framework model to measure the impact of Big Data Analytics Capabilities on E-Commerce businesses using the Design Science research method. Method: Design Science Methodology, Data collected through a questionnaire with Likert scale (from 1 to 5) Results: A framework model to measure the impact of Big Data Analytics capabilities on E-Commerce businesses Significant contributions: A framework model to measure the impact of Big Data Analytics Capabilities on E-Commerce businesses from Design Science point of view. Gap filled: Measure the impact of Big Data Analytics Capabilities on E-Commerce businesses from the Design Science point of view

Student Author First name, Last name, and other information

Riham Mahmoud Saad, Zayed University

Name of Guide/supervisor

Munir Majdalawieh

Year of awarding

2023

Keywords

Big Data Analytics / Capabilities / E-Commerce / Design Science

Arabic Title

تأثير قدرات تحليل البيانات الضخمة على أعمال التجارة الإلكترونية

Arabic Abstract

تعد البيانات الضخمة أمرا أساسيا لتحويل قطاع التجارة الإلكترونية في بيئة اليوم القائمة على المعلومات. يمكن استخدام سجلات الخوادم وخدمات تحديد الموقع الجغرافي وعربات التسوق المهجورة وإيصالات المعاملات ونشاط وسائل التواصل الاجتماعي ومصادر البيانات الأخرى من قبل الشركات عبر االإنترنت لجمع المعلومات. في كثير من الأحيان، قد يكون وجود كم كبير من المعلومات أمرا شاقا. ومع ذلك، قد توفر البيانات الضخمة لشركات التجارة الإلكترونية معلومات ثاقبة يمكن استخدامها لجذب العملاء والحفاظ عليهم بشكل أفضل بالإضافة إلى تعزيز الربحية. يجتذب تحليل البيانات الضخمة استثمارات متزايدة من شركات التجارة الإلكترونية. لا يمكنهم فقط معرفة المزيد عن سلوم المستهلك واتجاهات السوق، ولكن يمكنهم أيضا تحسين تسويقهم، والاحتفاظ بالعملاء، وكل جانب اخر من جوانب أعمالهم من خلال اتخاذ قرارات أكثر استنارة. ومع ذلك، يمكن أن ينشأ عدد من المشكلات، لاسيما إذا كانت البنية التحتية للبيانات الضخمة غير قادرة على العمل في أفضل حالاتها، مما يتسبب في عدم توفر المعلومات أو تأخيرها. الهدف الرئيسي لهذه الدراسة هو اقتراح إطار عمل جديد لقياس تأثير تحليل البيانات الضخمة على التجارة الإلكترونية باستخدام أسلوب بحث علم التصميم. بمساعدة تحليلات البيانات الضخمة، قد تلبي الشركات احتياجات العملاء بشكل أكثر فعالية من خلال تعزيز الانتاجية والتنبؤ بالطلبات. في الإمارات العربية المتحدة، توسع قطاع التجارة الإلكترونية بشكل كبير خاصة في حالات الأوبئة والحوادث الاستثنائية.

Arabic Keywords

قدرات تحليل البيانات الضخمة، التجارة الإلكترونية

Share

COinS