Abstract

Artificial intelligence, particularly its chatbot application, has become widely used across diverse sectors, including healthcare, commerce, and banking. Thus, the high traction of these tools led the UAE’s strategic partners to recognize the need to embrace this technology and apply it across its various governmental institutions. As such, this research explores the factors influencing UAE government employees' acceptance and utilization of AI-based chatbots, providing insights into the drivers and barriers to embracing this technology. The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2) model was modified and used as the basis for this quantitative research methodology. The data was then gathered from government employees via a distributed questionnaire available in both English and Arabic. Moreover, the data was initially analyzed using SPSS to understand the participants' demographics, while the model’s analysis and hypothesis testing were conducted using SmartPLS. The study concluded that four of the eight hypotheses, effort expectancy, performance expectancy, hedonic motivation, and perceived trust, significantly impacted the acceptance of AI chatbots. On the contrary, social influence, facilitating conditions, habit, and perceived data privacy did not demonstrate a significant correlation and were rejected. This research provides crucial insights into the factors that promote the acceptance of chatbots within the government sector, especially since the current literature lacks sufficient detail on the acceptance of chatbots by government entities in general and those in the UAE. The findings revealed the importance of user trust, effort required, and expected performance benefits of chatbots to their acceptance by vii the UAE’s public sector. Overall, this research addresses the gap in understanding the acceptance of AI-powered chatbots in the UAE government context and the factors impacting its acceptance.

Student Author First name, Last name, and other information

Amna Ali Ghanem Alremeithi, Zayed University

Name of Guide/supervisor

Ashraf Khalil

Year of awarding

2023

Keywords

Artificially intelligent chatbots, generative AI, ChatGPT, technology acceptance, user acceptance, UTAUT2, UAE government organizations, SPSS, SmartPLS.

Arabic Title

روبوتات الدردشة بالذكاء الإصطناعي في الجهات الحكومية بدولة الإمارات العربية المتحدة: دراسة عوامل اعتماد المستخدم وقبوله

Arabic Abstract

أصبح الذكاء الاصطناعي، وخاصةً روبوتات الدردشة، مستخدمًا على نطاق واسع عبر قطاعات ومجالات متنوعة بما في ذلك الرعاية الصحية، والتجارة، والخدمات المصرفية. وبالتالي، أدى الإقبال الكبير على هذه الأدوات إلى إدراك الشركاء الاستراتيجيين لدولة الإمارات العربية المتحدة بالحاجة إلى تبني هذه التكنولوجيا وتطبيقها في مختلف مؤسساتها الحكومية. يهدف هذا البحث إلى استكشاف العوامل التي تؤثر على قبول واستخدام روبوتات الدردشة المدعمة بالذكاء الاصطناعي من قبل الموظفين في الجهات الحكومية بدولة الإمارات، وتقديم نظرة ثاقبة حول الدوافع والعوائق التي تحول دون تبني هذه التكنولوجيا. تم تعديل نموذج النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا (UTAUT2) واستخدامه كأساس لمنهجية البحث. ثم جُمعت البيانات من موظفي الحكومة عبر استبيان باللغتين الإنجليزية والعربية. تم تحليل البيانات مبدئيًا باستخدام SPSS لفهم التركيبة السكانية للمشاركين، بينما أُجري تحليل النموذج واختبار الفرضيات باستخدام SmartPLS. أظهرت النتائج أن أربع فرضيات (توقع الجهد، توقع الأداء، دوافع المتعة، والثقة المتصورة) لها تأثير كبير على قبول روبوتات الدردشة، بينما لم يثبت للتأثير الاجتماعي، الظروف الميسرة، العادات، وخصوصية البيانات المتصورة تأثير كبير. تكشف النتائج عن أهمية ثقة المستخدم، الجهد المطلوب، والفوائد المتوقعة للأداء في تعزيز قبول روبوتات الدردشة بالذكاء الاصطناعي في القطاع الحكومي. في الختام، يقدم هذا البحث رؤى مهمة حول العوامل التي تعزز قبول روبوتات الدردشة داخل القطاع الحكومي، خاصةً وأن البحوث الحالية تفتقر إلى تفاصيل كافية حول قبولها في السياق الحكومي بشكل عام، وداخل دولة الإمارات بشكل خاص.

Arabic Keywords

روبوتات المحادثة الذكية، الذكاء الإصطناعي، ChatGPT، قبول التكنولوجيا، قبول المستخدم، المؤسسات الحكومية الإماراتية، SPSS، SmartPLS.

Share

COinS